- Nederlanders gaan het liefst naar de HEMA voor hun bakkie pleur of lunch, zo meldt marktonderzoeker Multiscope.
- Bijna een derde van de ondervraagden stilt de trek bij de winkelketen. Concurrenten La Place, Bakker Bart, Starbucks en Subway volgen op ruime afstand.
- Per bezoek aan een koffie- en lunchketen geven Nederlanders gemiddeld 15 euro uit.
- Lees ook: Bakkie pleur waar je geen koffiebonen voor nodig hebt: Parijse ondernemers denken de sleutel in handen te hebben voor uit cellen gekweekte koffie
Wie zin heeft in een kopje koffie of een snack, kan op veel plekken terecht. Maar Nederlanders gaan het liefst naar HEMA voor hun bakkie pleur of lunch, zo meldt marktonderzoeker Multiscope.
Van de 5.000 ondervraagden bezoekt ruim 60 procent wel eens een koffie- of lunchplek. Dat vertaalt zich naar in totaal meer dan 9 miljoen Nederlanders.
Bijna een derde van de respondenten gaat naar de HEMA om de trek te stillen. Concurrenten La Place (20 procent), Bakker Bart (19 procent), Starbucks (19 procent) en Subway (12 procent) volgen op ruime afstand.
Twee op de drie Nederlanders geven aan dat de locatie van de betreffende keten doorslaggevend is. Maar ook 'gemak' (59 procent) en 'aanbod' (56 procent) vormen belangrijke keuzeredenen.
Rekening van €28 bij Anne&Max, €7 bij Julia's
Per bezoek aan een koffie- en lunchketen geven Nederlanders gemiddeld 15 euro uit, zo bleek uit eerder onderzoek van Multiscope. In totaal ging het vorig jaar om 1,1 miljard euro.
De besteding verschilt sterk per bezochte keten. Anne&Max en Brownies&downieS staan bovenaan met een gemiddelde besteding van 28 euro per bezoek. Afhaalketens als Julia's staan onderaan de lijst.